Ett stort grattis till Rapunzel

Att löshår är populärt i Sverige är kanske ingen nyhet, men vad långt färre vet är att vi inte bara konsumerar mycket löshår – vi exporterar också, och det gör vi bra. Faktiskt så pass bra att man kan få pris för det, vilket nu även Rapunzel of Sweden fått! Under Umeågalan 2013 belönades man inte bara med ett pris, utan två. Dels som årets exportföretag, och dels fick Ida Backlund pris som årets profil.

Motiveringen för priset som årets profilföretag 2013 löd ”Företaget har visat att det med modern teknik och målmedveten satsning under kort tid kan bygga ett världsledande företag baserat på råvaran – hårvaran”, och det stämmer ganska bra. Hälften av företagets produktion går på export, till hela 36 olika länder världen över, och detta har skett på bara sex år. Rapunzel är helt enkelt en riktig framgångssaga som det inte finns några skäl att tro att den ska ta slut på länge än.

Den motivering som gavs för priset som årets profil kan också ses som en sammanfattning av hur företaget har växt och utvecklats sedan grundandet, där det framhålls att Ida Backlund gått från Ung Företagsamhet till dagens situation. Man framhåller också att Backlund lyckats bygga upp ett starkt varumärke, vilket det bara är att hålla med om.

Men Rapunzel kommer givetvis inte att stå still och nöja sig med de framgångar man uppnått hitintills. Omsättningen ligger numera på över 80 miljoner kronor, men målet är att man 2017 ska omsätta en halv miljard. Det är onekligen väldigt ambitiöst, men man har definitivt alla möjligheter att lyckas med det.

Vi får helt enkelt gratulera Rapunzel of Sweden till deras otroliga framgångar, och samtidigt tacka för att de lyckas leverera bra löshår även här på hemmamarknaden. För även om de fått pris som ett exportföretag så säljer de ju fortfarande löshår hemmavid också, vilket vi ska vara tacksamma för!

Skriv en kommentar